امام علی (ع) مـی فرماید :

 من المحتوم الذی لابد منـه ان یکون قبل القائم

« خروج السفیـانی – و خسف بالبیداء و قتل النفس زکیـه و المنادی من السماء و خروج الیمانی»

  کتاب ارشاد- شیخ مفید 

طبق این روایت علائم قطعی و نشانـه های حتمـی ظهور پنج دسته اند کـه ما هر یک از آنـها را درون این مطلب پورتال آسمونی بـه اختصار بیـان مـی نماییم: 

۱-خروج و شورش سفیـانی :

قطعی ترین نشانـه درون روایـات شیعه شورش و خروج سفیـانی هست اما درون کتب حدیث اهل سنت از سفیـانی اسمـی نیست و در عوض درون کتب اهل تسنن از شخصی بـه نام دجال سخن رفته و تعداد احادیث مربوط بـه او بسیـار بیشتر از روایـات شیعه درون مورد سفیـانی هست البته از دجال درون بعضی از از روایـات شیعه هم نام شده هست که بعدا بـه توصیف آن خواهیم پرداخت(انشاالله). اما درون مورد سفیـانی از امام صادق(ع) رسیده هست که:

«و من یحتوم خروج سفیـانی من رجب»

 از علائم حتمـی ظهور٬ شورش سفیـانی در ماه رجب است.

کتاب الغیبه 

در روایت دیگری حضرت فرموده اند که: انشا آنچه در مسیر خانه تا مدرسه میبینید سفیـانی طبق روایتی از امـیر المومنین(ع) فردی هست با نام عثمان از نوادگان ابوسفیـان و بسیـار خبیث و قسی القلب و مدت ۸ یـا۹ ماه غارت و کشور گشایی مـی کند. 

سپس حضرت مـهدی(عج) او را از بین مـی برد و در بعضی روایـات آمده کـه حضرت عیسی (ع) درون بیت المقدس سفیـانی را مـی کشد. انشا آنچه در مسیر خانه تا مدرسه میبینید اما قبل از نابودی شخص سفیـانی لشکر خونخوار او درون سرزمـین بیداء بـه زمـین فرو مـی روند.

(خسف بیداء) کـه خسف بیداء نیز این خود از علائم حتمـی ظهور هست و ما قبل از شرح این واقعه مختصری درون وصف دجال مـی گوییم :

دجال :

دجال مبالغه از کلمـه دجل بـه معنای پنـهان کننده حق و آشکار کننده باطل و گفته شده کـه نام اصلی دجال ٬ صاید بن صید هست و والدینش هر دو یـهودی اند و ۳ سال قبل از خروجش قحطی مـی شود. انشا آنچه در مسیر خانه تا مدرسه میبینید درون روایـات اهل تسنن خصوصیـاتی به منظور دجال گفته شده از جمله اینکه فردی کافر کیش و دارای عمر طولانی٬کوتاه قد٬ چاق و زشت رو است. کـه تمام عالم جز مکه و مدینـه را تصرف مـی کند و هنگام خروجش حضرت بقیة الله بر سفیـانی فائق آمده است. 

۲- خسف بیداء :

بیداء نام سرزمـینی هست در دو منزلی مدینـه و خسف٬ بـه معنای بلعیدن و نابود هست و طبق روایـات متعددی تمام لشکر سفیـانی بعد از جنایتهای بی شمار هنگام عبور از این سرزمـین بـه دل زمـین فرو رفته و نابود مـی شوند و فقط سه نفر از این لشکر زنده مـی ماند(امام باقر(ع))

کتاب الغیبه

در جای دیگر امام باقر مـی فرماید: و ینرل جیش السفیـانی البیداء فینادی مناد من السماء یـا ابیدالقوم٬ فیخسف بهم. «سپاه سفیـانی درون سرزمـین بیداء فرود مـی آیند٬ بعد منادی آسمانی بانگ مـی دهد ای سرزمـین بیداء این جمعیت را نابود ساز٬ آنگه همگی درون کام زمـین فرو مـی روند.»

ارشاد مفید 

۳- صیحه ی آسمانی :

 از مجموع روایـات درون باب نداهای آسمانی بر مـی آید کـه این ندا ها دو نوعند :

۱- یک دسته جزء نشانـه های غیر حتمـی اند مثل ندای آسمانی درون ماه رجب

۲- یک دسته جزء نشانـه های حتمـی ظهورند مثل دو صیحه ی آسمانی کـه در یک روز از ماه رمضان واقع مـی شوند.

امام باقر(ع) مـی فرماید:

لابد من هاتین الصوتین قبل خروج القائم صوت من السماء و هو صوت جبرئیل و صوت من الارض و هو صوت ابلیس اللعین.

کتاب الغیبه – شیخ طوسی

حتما قبل از ظهور قائم(عج) این دو صوت شنیده مـی شودیکی از آسمان کـه صدای جبرئیل هست و دیگری از زمـین صدای شیطان لعین است.

امام صادق درون دنباله ی آیـه ی: 

واستمع یوم ینادی المنادی من مکان قریب یوم یسمعون الصیحة القائم من السماء و ذلک یوم الخروج.

آنگاه کـه منادی از مکانی نزدیک ندا مـی دهد گوش فرا دار…) مـی فرمایند:

ینادی المنادی باسم القائم و اسم ابیـه علیـهماالسلام و الصیحة فی هذه الایـه صیحة القائم من السماء و دلک یوم الخروج.

تفسیر قمـی

«منادی با نام حضرت قائم و نام پدرش ندا سر مـی دهد و صیحه درون این آیـه همان بانگ آسمانی و صیحه زمان قیـام حضرت هست و آن روز روز خزوج قائم است.»

در روایتی پیـامبر اکرم (ص) مـی فرمایند: مفاد و مضمون این آیـه چنین است:

ایـها الناس قطع عنکم مدة الجبارین و ولی الامر خیرامة محمد فالحقوا بمکة.

کتاب الاختصاص – شیخ مفید

هان ای مردم مـهلت ستمگران بـه پایـان رسیده و بهترین امت محمد(ص) بـه پیشوایی برگزیده شد٬ خود را درون مکه بـه او برسانید.

امام باقر مـی فرمایند:«منادی آسمانی درون ابتدای روز بانگ مـی زند ای مردم! آگاه باشید حق با علی(ع) و شیعیـان اوست وشیطان لعنة الله درآخر روز صدا مـی زند حق با سفیـانی و پیروان اوست.»

ارشاد- شیخ مفید 

۴- قتل نفس زکیـه :

اغلب روایـات درون باب کشته شدن نفس زکیـه متعلق بـه کتب بزرگ شیعه هست ولی درون کتب اهل سنت روایتی بر رد آنـها نبوده استو بعضا روایـاتی موافقی هم وجود دارد درون مورد نفس زکیـه سه نظریـه وجود دارد کـه عبارتند از:

۱- نفس زکیـه از نظر لغت بـه معنای انسان کامل و تذهیب نفس کرده هست و محدثین آن را لقب جوانی از بنی هاشم از فرزندان امام حسین (ع) مـی دانندکه جزو لشکریـان امام زمان بوده و حضرت او را بـه عنوان پیک به منظور رساندن پیـام خود بـه مردم مکه بـه آنجا مـی فرستند و او بعد از ابلاغ پیـام حضرت درون مکه مورد هجوم مردم قرار مـی گیرد و مظلومانـه درون بیت الحرام درون بین رکن و مقام درون ماه حرام بـه شـهادت مـی رسدو طبق روایت پانزده روز بعد از این واقعقیـام حضرت واقع مـی شود.

۲- بعضی دیگر از محدثین نفس زکیـه را از اولاد امام حسن(ع) مـی داند و مـی گویند وی پشت دروازه ی کوفه(نـه مکه) بـه همراه هفتاد نفر از صالحین بـه شـهادت مـی رسد.

۳- گروه سوم گفته اند کـه اوی نیست جز ابو عبدالله محمد بن عبدالله بن الحسن ابن الحسن بن علی بن ابی طالب کـه در زمان منصور دوانیقیخلیفه عباسی سر بـه شورش برداشت و کشته شد.

این گروه وی را از مدعیـان مـهدویت دانسته و از نظر اخلاقی انسان چندان پاک و کاملی نمـی دانند. 

۵-خروج و قیـام یمانی :

امام صادق(ع) نسب یمانی را چنین معرفی مـی کند:

خروج رجل من ولد عمـی زید بالیمن

کتاب بشارة الاسلام

از نشانـه های ظهور یکی از اولاد عمویم زید هست در یمن.

در حدیث دیگری آمده:

پادشاهی درون صنعاء یمن بـه نام حسن یـا حسین خروج مـی کند.

و درون روایتی از پیـامبر اکرم(ص) آمده هست که خروج سفیـانی و خراسانی و یمانی درون یک روز واحد است.

و امام باقر(ع) فرموده اند کـه سفیـانی (عثمان بن عنبس یـا عثمان بن عتبه) از شام و یمانی از یمن(از آبادی بـه نام کرعه) و سید خراسانی و شعیب بن صالح از ری قیـام مـیکنند.

“وفی الرایـات اهی من رایـه الیمانی هی رایـه هدی لانـه یدعو الی صاحبکم “

در بین این سه یمانی هدایت کننده تر از دیگران هست و شما را بـه سوی صاحبتان دعوت و هدایت مـی کند.

…آنگها کـه او قیـام کرد بـه سوی او شتاب کن کـه پرچم هدایت برافراشته استو بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او روا نیست و هرکه نافرمانی او کند اهل آتش است.

کتاب الغیبه – طوسی

و درون بعضی از روایـات دارد کـه سید خراسانی نیز با لشکرش بـه یمانی پیوسته و با سفیـانی جنگیده و او را شکست مـی دهند. 

قیـام و خروج سید خراسانی

در برخی از روایـات از خروج سید خراسانی بـه عنوان علائم ظهور نام شده (اما ظاهرا درون هیچ حدیثی بـه صراحت جزو علائم حتمـی شمرده نشده است.) برخی محدثین سید خراسانی را با سید حسنی یکی دانسته اند. و بعضی نفس زکیـه را همان سید حسنی دانسته اند.

به هر شکل تعداد زیـادی احادیث همزمان با قیـام یمانی و شورش سفیـانی از سید خراسانی هم نام اند. طبق احادیث سید خراسانی جوانی گندمگون و چهارشانـه اهل تمـیم هست به نام شعیب بن صالح کـه با چهار هزار نفر از ری قیـام مـی کند. لباسهی ایشان سفید و پرچم هایشان سیـاه هست و وارد سرزمـین ایلیـا (قدس) مـی شود و پرچمدار حضرت مـهدی (عج) خواهد بود.

 

، انشا آنچه در مسیر خانه تا مدرسه میبینید




[نشانـه های حتمـی ظهور امام زمان | آسمونی انشا آنچه در مسیر خانه تا مدرسه میبینید]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 23 Aug 2018 06:03:00 +0000