آموزش اسکیس

طراحی معماری چیزی نیست کهی اون رو  به طور مطلق از دیگری یـاد بگیره . ماکت دست که مفصل هارا نشان دهد شما فقط حتما اصول کلی طراحی رو یـاد بگیرید و بقیـه مربوط بـه استنباط و تخیل و خلاقیت شما مـیشـه !

به نظر من ترتیب آموزش بهتره بـه این صورت باشـه :

…………………………………………………………………………..

تقویت دست :

  • طراحی با دست آزاد (مخصوصا  طراحی از اجسام بیجان )
  • کروکی معماری از روی عبرای کم شدن ترس هنر جو
  • کروکی معماری درون محل به منظور درک بهتر فضاهای معماری
  • هم اکنون دست قوی شده و شخص توانای دارد آنچه را مـی بیند به تصویر درون آورد و

    در ادامـه قرار هست آنچه را درون ذهن دارد بـه تصویر بکشد :

    …………………………………………………………………………..

    ۴. طراحی معماری : ماکت دست که مفصل هارا نشان دهد اسکیس

    ۴.الف – تمرین پرسپکتیو و کشیدن حجم های معماری

    ۴.ب – آشنایی با  پلان ، ماکت دست که مفصل هارا نشان دهد مقطع ، نما ، سایت ، دیـاگرام و …

    ۴.ج- کانسبت و تفکر درون کنار دیدن کار معماران بزرگ

    ۴.د – مطالعه معماری و بررسی موارد بالا درون تاریخ معماری و معماری معاصر

    …………………………………………………………………………..

    ۵.پرزانته :

    ۵.الف ـ شیت بندی

    ۵.ب – راندو : پرسناژ  ، درخت ، آب ، آسمان ،…

    ۵.ج  راندو : شناسایی تکنیک ها و استفاده از رنگ به منظور بهتر تعریف فضا

    …………………………………………………………………………..

    در آخر :

    ۶. نقاشی کشیدن بس است !!!

    با انتخاب موضوع های مختلف شروع بـه طراحی معماری کنید

    و کار خود را با اساتید خود کرکسیون کنید !

    …………………………………………………………………………..

    …………………………………………………………………………..

    بهتره هیچوقت این موضوع رو فراموش نکنیم !( اسکیس هدف نیست فقط یک وسیله هست !!!)

    هدف اصلی طراحی معماریـه  و یکی از ابزار های این کار اسکیس های دستی بـه حساب مـیاد .

    یعنی شاید بشـه خیلی بهتر با کامپیوتر  و یک نرم افزار ویـا حتی با ماکت مثلا تکه های یونولیت یـا پاره های مقوا و… بزرگ ترین بنای قرن رو طراحی کرد ! بعد ابزار مـهم نیست !

    مـهم خلاقیت شخصی هست که از اون ابزار استفاده مـی کنـه !!!

    اسکیس هم یکی از هزاران راهیـه کـه مـی تونـه استعداد های یک معمار رو شکوفا کنـه !!!

    پس بهتره هیچوقت مثل خیلی از اساتید هدف خودمون رو فراموش نکنیم !!!هدف ما معماریـه !!!

    تمرین های خط :

    این تمرینات جهت تقویت عضلات دست وایجاد تمرکز مـی باشند .

    این تمرینـها رو ساده نگیرید چون اکثر اساتید با همـین تمرینای ساده شروع  …!

    طولانی ترین سفر ها با کوتاه ترین گامـها آغاز مـی شوند !

    ………………………………………………………………………………………………………………………..

    *** چند تذکر مـهم :

  • مـی توانید از هر ابزاری کـه روی صفحهتون خط ایجاد مـی کنـه و نمـی شـه پاکش کرد استفاده کنید کـه من روان نویس نک نمدی ( راپید یک بار مصرف ) رو توصیـه مـی کنم . ماکت دست که مفصل هارا نشان دهد ولی بـه هیچ وجه از مداد استفاده نکنید ! نترسید ! با جسارت اشتباه کنید و اشتباه خود را با یک خط دیگر اصلاح کنید ! ولی دقت کنید تا بـه اشتباه عادت نکنید !
  • حتما درون هر تمرینی اگر اشتباه کردید آن را با خط دیگری اصلاح کرده و تمرین را که تا انتها ادامـه دهید که تا جایی کـه نقطه سفیدی درون کاغذ باقی نماند !
  • سعی کنید خط از ابتدا که تا انتها یکپاچه و با سرعتی ثابت ( تند یـا آهسته ) کشیده شود !
  • از هر تمرین ۱۰ صفحه ( آ ۳ ) لازم هست که اگر حوصله ندارید حداقل از هر کدام ۳ صفحه ( آ ۳ ) انجام دهید و در صفحه نقطه سفیدی باقی نماند ! ولی درون کل تمرین جایی تمام مـی شود کـه شما بتوانید یک صفحه ( ۳ آ ) بدون خطا یـا حد اکثر با سه خطا انجام دهید !!!
  • اما توضیح تمرینات :

    …………………………………………………………………………………………………………………………

    تمرین اول :

    کشیدن خط راست بـه طول( ۳ آ )  : (عمودی ، افقی ، مایل ۴۵ درجه) درون ۸ جهت :

    افقی از چپ بـه راست و برع، عمودی از بلا بـه پایین و برع، مایل ۴۵ از (پایین چپ) به (بلا راست) و برع، مایل ۴۵ از (پایین راست) بـه (بالا چپ) و برع( مطابق شکل )

    در ضمن   توصیـه مـی کنم ۴ ضلع کاغذ ( ۳ آ ) رو یک سانت بـه یک سانت ( فقط دورکاغذ ) نقطه بگذارید و سپس شروع کنید بـه کشیدن خطها در ۲ جهت یکی درون مـیان . ابتدا همـه خطهای افقی بعد عمودی و بعد مایل ها و…

    ( هرجا اشتباه کردید و به نقطه دوم نرسید خط را کج نکنید و با خط دیگری آن را اصلاح کنید )

    …………………………………………………………………………………………………………………………

    تمرین دوم :

    به صورت کاملا اتفاقی داخل صفحه ۲ نقطه بگذارید و بعد آن دو را با پاره خطی بـه هم وصل کنید ! اگر بـه نقطه دوم نرسید آن را با یک خط دیگر اصلاح کنید (مطابق شکل ) که تا جایی کـه صفحه کاملا سیـاه شود !

    ………………………………………………………………………………………………………………………..

    تمرین سوم :

    یک دایره با مرکز معلوم و به شعاع ۱۰ که تا ۱۵ سانت بکشید و بعد شروع کنید بـه کشیدن قطر های آن ، دقت کنید کـه از مرکز عبور کنند و اگر رد نشد با خط دیگری اصلاح کنید ! صفحه را با دایره هایی با قطر های مختلف کاملا پر کنید .

    ……………………………………………………………………………………………………………………….

    تمرین چهارم :

    یک چند ضلعی ( مثلا ۶ یـا ۷ ضلعی ) بکشید و بعد از هر راس آن یک خط (مطابق شکل ) بـه سمت بیرون بکشید بعد با خطوط موازی اضلاع بین آنـها را پر کنید . درون صفحه آنقدر از این چند ضلعی ها بکشید که تا پر شود.

    …………………………………………………………………………………………………………………………

    تمرین پنجم :

    ابتدا درون صفحه یک سری خطوط منحنی و آزاد بکشید بعد ( مطابق شکل ) بین آنـها را با پاره خطهایی پر کنید ، سعی کنید پاره خط هارا درون جهتی بکشید کـه کوتاهترین فاصله بین دو خط منحنی باشد . و به همـین ترتیب کل صفحه را پر کنید .

    تذکر : این تمرین جهت تمرین خط هست و با تمرین توپوگرافی فرق دارد کـه در آنجا جهت خطوط بـه سمت مرکز منحنی هاست که تا بعد ایجاد شود

    طریقه گرفتن مداد

    شیوه های بسیـاری به منظور گرفتن مداد هست اما نکته کلیدی این هست که وقتی اسکیس مـی زنید مداد را طوری بگیرید کـه راحت یـاشید.مداد را مثل وقتی کـه مـی خواهید چیزی بنویسید،نگیرید زیرا درون این حالت ،مداد را سفت و محکم مـی گیریم درون حالی کـه هنگام اسکیس زدن،دست حتما نسبتاً آزاد و راحت باشد .حدود دو که تا سه سانتی متر بالاتر از سر مداد را بگیرید.در این حالت با انگشت شست و دو انگشت اولی مداد را مـی گیریم .بدین ترتیب مداد،به راحتی روی انگشت سوم قرار مـی گیرد. انگشت دوم و شست به منظور ثابت نگه داشتن مداد و جلو گیری از سر خوردن آن است.

    معمولاً ارتباط بین انگشت اشاره و شست،نوع خطوط و سبک اسکیس را مشخص مـی کند.سر این دو اگشت حکم تکیـه گاه مداد را دارند.وقتی نسبتاً بـه هم نزدیک باشند،انگشت ها بـه سمت داخل خم مـی شود بنا براین حرکت (جابه جایی)مداد محدود بـه اندازه ای هست که انگشتان مـی توانند باز شوند.این حالت کاملاً شبیـه بـه حالت نوشتن است.برای کشیدن خط پرداز و جزییـات اسکیس این حالت کاربرد دارد و باعث مـی شود هنرمند کنترل بیشتری روی مداد داشته باشد که تا اشتباهات بـه حداقل برسند.

    حالت نوشتن:

    محکم گرفته مـی شود.

    انعطاف پذیر نیست.

    انگشتان بـه سر مداد خیلی نزدیک است.

    حالت اسکیس زدن:

    دست آزاد گرفته مـی شود.

    انعطاف پذیر است.

    انگشتان از سر مداد فاصله دارند.

    حالت دوم زمانی هست که سر انگشت دوم و شست دور از هم باشند و معمولاً بـه جای آنکه بـه سمت داخل خمـیده باشند، راست هستند.به این ترتیب حرکت مداد بیشتر مـی شود.با باز انگشت دوم و سوم و حرکت آنـها بـه سمت بالا و پایین خطوطی بـه بلندی شش ،هفت سانتی متر مـی توان کشید.همچنین دراین حالت هنرمند مـی تواند مداد را از پهلو بگیرد و از تمام سر مداد حداکثر استفاده را ببرد.یکی از نتایج این طرز گرفتن مداد ،کشیدن خطوط پهن هست .چرا کـه به راحتی مـی توان تمام انگشتان را باز کرد ،در نتیجه مداد،نرم و آرام روی کاغذ حرکت مـی کند.زاویـه و درجه انعطاف پذیری مداد حتما با دست هنرمند تنظیم شود،شخص مـی تواند بدون درنگ یـا وقفه از حالت اول بـه حالت دوم تغییر حرکت دهد.

    در حالت سوم گرفتن مداد درست مثل گرفتن کاردک بتونـه کاری یـا ازار دیگری شبیـه آن است.مداد بین انگشت شست و انگشت دوم گرفته مـی شود.در این حالت هرگونـه حرکت انگشت یـا دست حذف مـی شود،بنا بر این بیشتر به منظور کشیدن خطوط بلند و پهن مناسب است.کل ساعد نیز بـه کار گرفته مـی شود که تا حداکثر امکان را به منظور هنرمند فراهم کند.با توجه بـه اندازه کاغذ مورد استفاده و وسعت حرکت بازوی هنرمند،خطوط کشیده شده با این روش،به بیش از یک متر نیز مـی تواند برسد همچنین درون این حالت مـی توان خطوط اسکنـه ای ایجاد کرد .کافی هست مداد را درون دست بگیرید و با ضربات کوتاه و ناگهانی بـه سمت بالا و پایین،این خطوط را ایجاد کنید.

    فشار دست

    مـیزان فشار بر مداد همان چیزی هست که بـه خط روح و ظرافت مـی بخشد.ضربات و خطوط بدون فشار ،ساده و یکنواخت مـی شود.خط ساده ای کـه با قلم و مرکب کشیده مـی شود مـی تواند بسیـار زیبا باشد بویژه زمانی کـه خطوط یکنواخت و یکدست هستند.این نوع یکنواختی درون خط سبب وضوح و صراحت اسکیس مـی شود.

    مداد شبیـه قلم نیست و خطی کـه با آن کشیده مـی شود مثل خط قلم،یکنواخت نیست.مداد با مغزی سخت درون مقایسه با مغزی نرم مـی تواند خطی نسبتاً یکنواخت ایجاد کند.اما زیبایی اسکیس مدادی بـه خاطر توانمندی هنرمند درون اعمال فشار بر مداد بـه منظور تغییر درون کیفیت خطوط است.حرکات خط پردازی )ضربه ای) ،کشیدن بـه سمت بالا ،چرخشی،همچنین حرکت ناگهانی مچ و آرنج و تغییرات ناگهانی زاویـه سر مداد، درون ایجاد تنوع و منحصر بـه فرد بودن اسکیس های مدادی نقش دارند.
    با مداد حتما مانند ابزار توانمندسازی حرکات دست،بازو و انگشتان رفتار کرد.گذشته از همـه اینـها،تنـها از طریق این برخورد های حسی هست که اسکیس بـه وجود مـی آید.روش اسکیس زدن فقط شامل حرکت دستی کـه مداد را گرفته،نمـی شود بلکه ارتباط حسی سراسری از چشم بـه مغز و دست برقرار مـی شود .

    باتدا با چشم [شی ء مورد نظر را]مشاهده و باز بینی مـی کنیم سپس با کمک مغز و چشم آن را ساده مـی کنیم،دست هم آنچه را کـه مغز با دلیل ،ذخیره کرده،[روی کاغذ] ثبت مـی کند.مجدداًچشم ها آنچه را دیده ،ارزیـابی مـی کند که تا تصویر ذهنیمان از هر جهت شبیـه همان چیزی باشد کـه در ابتدا دیده ایم.تغییرات لازم صورت مـی گیرد و دوباره همـه چیز ارزیـابی مـی شود.

    در یک کلمـه:این [مراحل]،فرآیند اسکیس زدن هست بی تردید اسکیس زدن فرآیندی ذهنی و کاملاً شخصی و خصوصی استًفشار آوردن بر مداد نیز اینگونـه هست یعنی استاندارد علمـی ای وجود ندارد که تا فرد مـیزان فشار را با توجه بـه نوع سر مداد تنظیم کند و اساس آن متکی بر آزمون و خطاست چرا کـه از اشتباهات و موفقیت هاست کـه درس مـی گیریم .برای دست یـابی بـه الگویی منسجم و تلاش به منظور حفظ آن حتما پیوسته این کار (آزمون و خطا) را انجام داد.

    مـیزان فشار بر مداد و صحیح انجام آن رویـای هنرآموزان مبتدی است.پی بردن بـه این موضوع بـه زمان و دل بستن بـه کار نیـاز دارد،راه مـیان بری به منظور آن وجود ندارد جز آنکه حتما تجربه کرد و آموخت.
    در واقع شگردهای زیـادی وجود ندارد که تا فردی بتواند مـیزان فشار و نیروی [وارد بر مداد] را بیـاموزد.نکته کلیدی نحوه گرفتن مداد است.از آنجا کـه سر انگشتان بـه مداد فشار وارد مـی کنند بنا بر این طرز گرفتن مداد و تماس انگشتان با مداد بسیـار مـهم است.

    مـیزان فشار وارد بر مداد ارزش سایـه روشن را مشخص مـی کند.برای ارزش رنگی تیره تر مقاومت کمتری لازم هست و بر عکس.تغییر و تنوع درون سایـه های مدادی بـه طور کامل بـه توانایی هنرمند درون کم و زیـاد فشار درون لحظه مناسب بستگی دارد.این موضوع مانند چگونگی نگه داشتن مداد نیست کـه شخص بتواند سریع بیـاموزد،بلکه حتما آن را با تجربه بـه دست بیـاورد.
    مداد راحت ترین وسیله به منظور تمرین و آموختن اسکیس است.با وجود این،برایب مـهارت،تمرین با مداد خیلی سخت هست چرا کـه مداد ویژگی های خاصی دارد.در عین حال ،این مساله نباید شما را از آموختن اسکیس با مداد دور کند،بر عامـیدوارم ویژگی های مداد شما را جذب این ابزار کند.

    خط و خط پرداز(استروک)

    خط عبارت هست از رشته ی بلند و پیوسته باپهنایی یکسان،درحالی کـه خط پرداز(استروک ها)نسبتاَکوتاه هست و ازخط های شکسته با پهناهای متفاوت تشکیل شده است.خط ،نتیجه ی حرکت مداد و باقی ماندن اثر آن روی کاغذ هست و درحقیقت خط ظریف و یکنواخت هست .در حالی کـه خط پردازها با حرکت ضربه ای مداد ایجاد مـیشود و اغلب پر رنگ و حساب شده اند.

    در اسکیس از خط به منظور مشخص لبه های مکانی و توصیف شی مورد نظر استفاده مـیشود .پهنای متفاوت خط با تنظیم زاویـه ی سر مداد بـه راحتی بـه دست مـی آید. بـه لحاظ نظری نوک مداد سخت خط باریک و کمرنگ و نوک مداد نرم خط تیره و ضخیم ایجاد مـیکند.البته با استفاده از مداد نرم درجه یک مـی توان خطوط متفاوتی کشید بنابر این داشتن مجموعه ای از مدادها با سرهای متفاوت ضروری بـه نظر نمـی رسد و یکی یـا دو مداد ساده به منظور ایجاد چنین شگردهایی (انواع خطوط)کافی است.

    در اسکیس،همـیشـه شیوه های مناسبی به منظور ایجاد تنوع درون پهنای خطوط و اجتناب از یکنواختی وجود دارد.برای مثال،خطوط نیمرخ (خطوط ضخیم تر)از نظر بصری باعث مـی شود که تا شیئ از بعد زمـینـه جدا شود ،همچنین بـه دید سه بعدی شیئ نیز کمک مـی کند.خطوط با پهنای متفاوت حس عمق و فضا را بهتر منتقل مـی کند،این امر،بخصوص درون اسکیس هایی کـه از مناظر زده مـی شود،آشکار است.

    اسکیس زدن

    هدف نـهایی اسکیس،برداشت گرافیکی درست از تصویر [مورد نظر]است.گرچه،شیوه تفسیر و ارائه ،موضوعی جداگانـه هست و هر هنرمند به منظور بیـان آن روش های خود را بـه کار مـی گیرد. اما نتیجه نـهایی اسکیس ،اغلب تحت تاثیر برخی استانداردهای مورد قبول قرار مـی گیرد.اسکیس حتما تا حدی واقعی بـه نظر بیـاید و موضوع کشیده شده که تا اندازه ای حتما قابل تشخیص باشد.برای مثال،در سطحی ساده تر ،اسکیس درخت قاعدتاً شبیـه درخت باشد نـه یک شخص .و درون سطوح پیشرفته ،درختی کهنسال نباید شبیـه بـه نـهال باشد .تنـه و شاخ و برگ آن حتما به نحوی ،مشخص کننده سن درخت باشد.خانـه ای با نمای سنگی حتما به گونـه ای طراحی شود کـه قسمت های باریک بین سنگ ها و سیمان مشخص و واضح باشد.

    مشاهده و ثبت

    به منظور برداشت صحیح از تصویری کـه مـی خواهیم اسکیس بزنیم،باید زمانی را صرف کنیم و آن را بـه دقت مشاهده کنیم.اولین گام پراهمـیت درون زدن اسکیس مناسب،مشاهده دقیق تصویر مورد نظر است.این عمل حتما دقیق و سریع اتفاق بیفتد.مشاهده مکرر و ثبت[تصویر مورد نظر]نیـا زبه درک صحیح موضوع دارد.گاهی به منظور اطمـینان از برقراری رابطه ای مناسب،برای آنکه موضوع مورد نظر بـه درستی بـه تصویر کشیده شود نیـاز بـه اندازه گیری داریم.اسکیس از مناظر(به ویژه درختان) بهترین روش به منظور نشان اهمـیت مشاهده و ثبت است.این دو مزیتی باور نی به منظور طراحان دارد چرا کـه تصویر با تناسب های دقیق درون حکم بانک اطلاعات بصری هست و به منظور کارهای بعدی مـی تواند منبع الهام و ایده بـه شمار آید.

    اسکیس از مناظر

    اسکیس از منظره ای ساده،اغلب شامل این اجزا است:درخت،بوته،زمـین،تپه،آب و برخی اجزای ساخته دست بشر ،مثل خانـه.اسکیس از منظره ای زیبا،ترکیبی دقیق از همـه یـا برخی اجزای بالاست.

    اسکیس از تنـه درخت ،یک تپه یـا فقط بستری از رود،بدون درون نظر گرفتن اطراف آن بـه ندرت پیش مـی آید.تصور تپه ای بدون درخت بـه جز درون محیط بیـابانی مشکل است.بنابراین حتما چشمانمان را عادت دهیم که تا این اجزای تشکیل دهنده مناظر را بـه صورت تصویری از یک ترکیب مناسب ببینند.به این معنا کـه ابتدا زاویـه دید مناسب را انتخاب کنیم،اگر منظره ترکیب مطلوبی نداشت،با جابه جا اجزا آن،ترکیب جذاب را بـه دست آوریم.

    درختان

    درختان همانطور کـه مـی توانند از مـهم ترین عناصر چشم انداز تلقی شوند اسکیس از آنـها نیز مشکل مـی نماید.زیرا درختان زنده اند ،رشد مـی کنند و در طی گذشت زمان دست خوش تغییر مـی شوند.برگ برخی درختان درون زمستان مـی ریزد و برخی دیگر درون بهار بـه گل مـی نشینند .بنابراین تغییرات فصلی مـی تواند درون شکل ظاهری آنـها تغییر ایجاد کند .مثل باد،برف و یخ.گونـه هایی از درختان ،ساختار شاخه ای دارند بنابراین شکل ظاهری آنـها مـی تواند با برگ یـا بدون برگ باشد .

    رشد درختان تکی با توجه بـه فضای کافی درون اطرافشان،با رشد درختان بـه صورت توده ای متفاوت است.تنـه ی درختان مسن تر،پوسته ای شکسته دارد یـا شاخه ها درون پایـه ی چتر درخت،خمـیده شده و اغلب بخشی از ریشـه ها درون پایـه تنـه،از خاک بیرون زده و مشخص اند.این مشخصه ها نتیجه مشاهده،مراقبه و ثبت دقیق است.هر هنرمندی به منظور مشاهده و جستجوی جزئیـات و نشانـه های ویژه حتما روشی مخصوص بـه خود داشته باشد.همچنین حتما شیوه ای شخصی به منظور ثبت این نتایج درون پیش گیرد چرا کـه اسکیس زدن یعنی ثبت همـین نتایج.

    درختان درون پیش زمـینـه

    درختان پیش زمـینـه عمدتاً به منظور قاب عناصر درون ترکیب بندی بـه کار گرفته مـی شوند.آنـها تصاویر را قاب مـی کنند و چشمان بیننده را بـه سمت مرکز صفحه-جایی کـه اغلب نضمون [اصلی] اسکیس قرار دارد- سوق مـی دهند.عناصر موجود درون پیش زمـینـه حتما با جزئیـاتشان طراحی شوند چرا کـه به ناظر نزدیک ترند.این جزئیـات مانند بافت پوسته درخت ،شاخه های کوچک،برگ ها و غیره ،به نحوی حتما طراحی شوند کـه کانون توجه را از مرکز کار ،منحرف نکنند.به کارگیری کنتراست درون جزئیـات بـه مانند کنتراست درون سایـه روشن جهت تباین عرصه های بصری زمـین است.

    درختان درون یس زمـینـه

    درختان درون پس زمـینـه اغلب بـه صورت انبوه دیده مـی شوند،به همـین دلیل بسیـار متراکم بـه نظر مـی رسد و جزئیـات از دست مـی رود.با وجود این،فرم و شکل درختان نباید فراموش شود حتی وقتی کـه در بعد زمـینـه هستند.در این حالت حتما از خطوط ساده با پهنای مناسب به منظور نشان انبوه درختان استفاده کرد. از سایـه زدن به منظور ساده لایـه های شاخ و برگ استفاده کنید و با ایجاد سایـه های تیره و قسمت های روشن ،به موضوعی کـه در بعد زمـینـه قرار دارد،حالت سه بعدی بدهید.

    زمـین ریخت

    فرم(ریخت) زمـین،تپه ،درخت،قسمت های هموار و گاهی هم صخره را شامل مـی شود .در بیشتر مناظر ،این عناصر بـه صورت جدا دیده نمـی شوند،مثلاً تپه و دره غالباً بـه صورت عناصری متضاد و مکمل یکدیگر دیده مـی شوند.افق منظره ای هموار اغلب درون پس زمـینـه با فرم هایی از صخره یـا کوه قطع مـی شود.این ترکیب ها،تصویر را درون نگاه دل انگیز تر مـی کند و موضوع بهتری به منظور اسکیس زدن مـی باشند،همچنین لایـه های بیشتری را [برای اسکیس]فراهم کرده که تا به ایجاد ترکیب جالب تر کمک کند.

    هنرمند هنگام اسکیس زدن از زمـین،ابتدا حتما به دقت این عناصر را مشاهده،سپس اقدام بـه طراحی کند.ساده این لایـه های چند بعدی زمـین بـه خطوطی ساده،رمز تمام اسکیس های مدادی جذاب است.شگرد کار درون این هست که از اسکیس زدن و ثبت جزئیـات ،اجتناب کنید .به دنبال کشیدن ساختار زمـین و مشخص موج اصلی تپه و دره باشید .شکستگی های اصلی درون صخره ی کوه را مشخص کنید و با استفاده از مدادی ساده ،برش طولی آن را بـه صورت طرح اولیـه و سردستی بکشید.

    جهت تابش خورشید و چگونگی تغییرات (سایـه روشن ها)رشته کوه و دره ها را مشاهده کنید.امتحان کنید و ببینید کـه چگونـه پیچ و خم خطوط مداد بـه طور همزمان سه بعدی بودن زمـین را مـی تواند نشان دهد.از سایـه های موازی به منظور نشان شیب ها و ناهمواری ها استفاده کنید.
    مداد بهترین وسیله به منظور راندوی زمـین هست زیرا نوک نرمـی دارد و فشار را بـه راحتی تحمل مـی کند و با اعمال فشار نوک نرم آن پهن و به حالت اسکنـه ای تبدیل مـی شود.با هر چرخش مداد ،پهنای خطوط را مـی توان تغییر داد و تصویری ساده از برش طولی منظره ی [مورد نظر] کشید.هیچ وسیله ی دیگری مانند مداد نمـی تواند این جلوه ی متنوع را ایجاد کند.

    بیست تمرین به منظور تقویت دست درون طراحی

    تمرین ۱:

    در کاغذ A3 یک کادر بـه فاصله چند Cm از دور کاغذ مـی کشیم. خطوط عمودی، افقی و مایل (صعودی نزولی) را درون دو جهت متفاوت، از بالا بـه پائین و بر عو از راست بـه چپ و بر عکس، رسم مـی کنیم.

    خطوط نباید از کادر بیرون بزند. به منظور تسلط بیشتر درون کشیدن خط حتما سعی شود خطوط با فاصله مـیلیمتری از هم کشیده شود. درون هنگام کشیدن خط، مچ دست و انگشت ها نباید حرکت کند و فقط آرنج و کتف حرکت مـی کند. مـهم ترین مسئله آن هست که ذهن بـه دست فرمان دهد.

    تمرین ۲:

    نقاطی درون مکان های مختلف کاغذ رسم مـی کنیم و نقاط را با خط راست بـه هم وصل مـی کنیم. نقطه گذاری ها هیچ ترتیب خاصی نباید داشته باشد. به منظور کشیدن خط از یک نقطه بـه نقطه ی دیگر چشم حتما به نقطه ای کـه خط مـی خواهد بـه آن برسد نگاه کند. هدف از تمرین آن هست که خط بدون خطا بـه نقطه ی دوم برسد.

    تمرین ۳:

    ابتدا یک خط افقی کشیده و در وسط آن یک نقطه مـی گذاریم سپس خطوط راستی کی کشیم کـه بدون خطا از نقطه عبور کنند

    تمرین ۴:

    روی کاغذ سه و چهار نقطه مـی گذاریم و با خط راست بـه هم وصل مـی کنیم. دست نباید از روی کاغذ برداشته شود. اشکال نباید مشخصاً مثلث و مربع شوند.

    تمرین ۵:

    روی کاغذ پنج و شش نقطه گذاشته با خط راست بـه هم وصل مـی کنیم. دست نباید از روی کاغذ برداشته شود.چند ضلعی ها را یک بار از دور بـه داخل و بار دیگر برعمـی کشیم.

    تمرین۶ (رسم دایره)

    ابتدا کشیدن دایره را چند بار بروی کاغذ نشان مـی دهیم بـه طوری کـه صدای سائیده شدن انگشت ها بروی کاغذ شنیده شود سپس دایره را مـی کشیم. چرخش دست به منظور رسم دایره مـی تواند درون جهت دلخواه باشد.

    تمرین۷ (رسم بیضی)

    بیضی ها را درون جهات عمودی، افقی و اریب مـی کشیم. مـهارت درون رسم بیضی بسیـار مـهم است.

    تمرین۸:

    رسم بیضی های متحدالمرکز. 

    تمرین ۹:

    یک مکعب ایزومتریک کشیده و در وجوه آن بیضی ها را رسم مـی کنیم. به منظور رسم مکعب نباید خطوط را پیوسته کشید. همچنین مـی توان به منظور تمرین اولیـه بیضی ها را توسط نقاط کمکی رسم کرد. به منظور این کار ابتدا قطرها و خطوط عمودی افقی را درون وجوه مکعب مـی کشیم، نقاط را مشخص مـی کنیم و با کمک آنـها بیضی را رسم مـی کنیم. بیضی ها حتما مماس بر خطوط وجوه مکعب باشند. مـهارت درون این تمرین بسیـار مـهم است. حتما سعی شود. مکعب رسم شده کاملاً مکب مربع باشد.

    تمرین ۱۰(تمرین نسبت)

    یک پاره خط کـه از دو طرف بسته شده رسم مـی کنیم سپس دو برابر، سه برابر و… آن را رسم مـی کنیم. پاره خط حتما در جهات مختلف کشیده شود. به منظور تمرین اولیـه مـی توانیم نسبت های بزرگ شونده ی پاره خط را درون زیر و کنار آن رسم کنیم، اما درون مرحله ی بعد حتما به طور پراکنده و نا مرتب رسم شود. بـه عنوان مثال اگر پاره خط اول را عمودی و در بالای صفحه گوشـه ی راست مـی کشیم دو برابر آن را اریب و در پائین گوشـه ی چپ مـی کشیم. همـین تمرین را به منظور نسبت های کوچک شونده انجام مـی دهیم.

    تمرین ۱۱(تمرین ترمز دست)

    یک مربع را بـه صورت پیوسته رسم مـی کنیم. هدف تمرین آن هست که خط را آنجا کـه مـی خواهیم نگه داریم.

    تمرین۱۲(مربع های متحدالمرکز)

    شکل تمرین مربوطه را رسم مـی کنیم. گوشـه های مربع ها همگی حتما در راستای هم بوده و از اتصال آنـها بـه هم خط اریب صافی رسم شود. درون واقع حتما در هنگام رسم دست را درون گوشـه ی مربع قبلی ترمز دهیم. تمرکز مربع ها نیز حتما یک بار درون سمت راست،یک بار چپ و…باشد.

    تمرین ۱۳:

    یک مکعب مستطیل مانند شکل رسم مـی کنیم، سپس مکعب های کوچک را مانند دکمـه های صفحه ی کیبورد داخل آن درون مـی آوریم. به منظور رسم مکعب های کوچک ابتدا خطوط موازی نزدیک بـه هم را درون طول و عرض رسم مـی کنیم. همـین تمرین را با مکعب ایزومتریک انجام مـی دهیم.

    تمرینA: رسم مکعب های کم شده و زیـاد شده.

    تمرینB: رسم نمای جانبی اشیـاء منزل(محصول) و ماشین

    تمرین۱۴(ارزش خطی)

    یک خط پررنگ روی کاغذ مـی کشیم (فشار خودکار روی کاغذ حتما تا حدی باشد کـه کاغذ نزدیک بـه پاره شدن باشد) با مقداری فاصله از خط پررنگ و در زیر آن یک خط با فشار متوسط (به اندازه ی فشاری کـه هنگام نوشتن بـه خودکار مـی دهیم) رسم مـی کنیم و در آخر درون زیر خط متوسط با فاصله خطی بسیـار کم رنگ (نزدیک بـه محو شدن) مـی کشیم. درون بین این سه خط حتما شش خط با ارزش خطی متغیر رسم کنیم (از بالا بـه پائین خطوط کم رنگ تر مـی شود. حتما سعی شود فشار خودکار را بـه روی کاغذ تنظیم کنیم.)

    تمرین ۱۵(قرینـه سازی)

    یک خط بـه شکل دلخواه کشیده و یک خط عمودی درون کنار آن مـی کشیم و در طرف دیگر قرینـه ی آن را مـی کشیم. خطی کـه مـی خواهیم قرینـه ی آن را رسم کنیم حتما با تامل انتخاب شود و شکل مشخصی داشته باشد. قرینـه را حتما نسبت بـه خط دلخواه سریع تر رسم کنیم. درون این تمرین بـه دو عامل حتما دقت شود: دقت و سرعت

    تمرین۱۶Extrude( درون لغت بـه معنی از قالب درون آوردن، بیرون آمدن)

    یک مکعب ایزومتریک رسم مـی کنیم روی وجه بالایی آن یک شکل بـه دلخواه رسم مـی کنیم. شکل رسم شده را بـه پائین انتقال مـی دهیم. به منظور انتقال ابتدا نقاط متناظر را مشخص مـی کنیم سپس آنـها را بـه هم وصل مـی کنیم. این تمرین را مـی توانیم با حروف الفبای انگلیسی انجام دهیم.

    اکسترود را مـی توان اینگونـه تعریف کرد: حرکت یـا انتقال یک شکل ثابت درون مسیر مستقیم. ساده ترین نمونـه ی اکسترود استوانـه هست که درون آن شکل بیضی درون مسیر عمودی انتقال یـافته هست استوانـه را درون مسیرش از هرجا برش بزنیم شکل حاصله بیضی است

    تمرین۱۷Loft (در لغت بـه معنی اتاق زیر شیروانی است)

    یک مکعب ایزومتریک کـه در جهت عمودی کشیده شده باشد (مکعب مستطیل عمودی) رسم مـی کنیم. درون داخل آن صفحاتی موازی با سطح بالایی مکعب رسم مـی کنیم. حرکت روی این صفحات اشکال متفاوتی را رسم مـی کنیم سپس کناره های شکل ها را بـه هم وصل مـی کنیم. به منظور سم دقیق حتما هم خطوط عمودی مکعب و هم صفحات کاملاً موازی رسم شوند.
    لافت را اینگونـه مـی توان تعریف کرد: حرکت یـا انتقال یک شکل ثابت یـا متغیر درون مسیر غیر مستقیم و حرکت یـا انتقال یک شکل متغیر درون مسیر مستقیم.
    تمرین: لیستی از محصولاتی کـه با روش اکسترود تولید شده اند تهیـه کنید. ممکن هست بخشی از محصول اکسترود شده باشد؛ آن را مشخص کنید. لیستی از محصولاتی کـه با روش لافت تولید شده اند تهیـه کنید. نمای آنـها را رسم کنید
    تمرین: محصولاتی با روش اکسترود و لافت رسم کنید.

    تمرین۱۸:(Filet زدن)

    یک مکعب ایزومتریک رسم کرده درون گوشـه های وجوه آن بیضی های مایل را رسم کرده سپس بـه جای گوشـه های تیز مربع خط منحنی بیضی ها را پررنگ مـی کنیم. به منظور فیلت زدن گوشـه ی روبروی مکعب ایزومتریک، یک مکعب کوچک تر درون گوشـه ی مکعب ایزومتریک درون مـی آوریم. روی وجوه مکعب فرورفته بیضی ها را رسم کرده سپس از محل بر خورد خطوط داخلی بیضی ها، سه خط منحنی موازی با خطوط بیرونی بیضی ها رسم مـی کنیم.

    تمرین۱۹(رسم کره)

    یک مکعب ایزومتریک رسم مـی کنیم (باید دقت شود مکعب رسم شده کاملاً مکعب مربع باشد که تا شکل کره دقیق باشد.) مکعب را توسط صفحه هایی بـه دو نیمـه چپ و راست، دو نیمـه بالا و پایین و دو نیمـه عقب و جلو تقسیم مـی کنیم. هر سه ی این صفحه ها همدیگر را قطع مـی کنند. سپس روی هر سه صفحه بیضی رسم مـی کنیم. درون آخر نوک هر سه ی این صفحه ها همدیگر را قطع مـی کنند. سپس روی هر سه صفحه بیضی رسم مـی کنیم.در آخر نوک بیضی ها را با خط منحنی بـه هم وصل مـی کنیم.

    تمرین های هاشورزدن ۲۰

    تمرین ۲۰-۱:

    دو خط عمودی موازی مـی کشیم. خط را از بالا بـه پائین بـه سه قسمت: ۲۵،۱۰،۳۰ تقسیم مـی کنیم و سعی مـی کنیم. بـه تعداد اعداد خط درون این قسمت ها جای دهیم (با ارزش خطی یکسان). با تمرین بیشتر حتما سرعت افزایش یـابد و سعی شود خطوط از دو خط عمودی بیرون نزند.

    تمرین ۲۰-۲:

    دو خط موازی منحنی مـی کشیم و در بین آنـها خطوط مایل مـی کشیم.

    تمرین ۲۰-۳:

    یک خط منحنی کشیده و خطوط را درون جهت منحنی عمود بر مسیر حرکت رسم مـی کنیم، همـین تمرین را با دو خط منحنی موازی انجام مـی دهیم.
    نکته:در هاشور زدن احجام حتما دقت شود هاشور زدن متناسب با فرم و ساختار حجم مور نظر باشد. درون هاشور زدن ارزش خطی خطوط هاشور حتما یکسان باشد درون عوض حتما ترکم خطوط هاشور متغیر باشد.همچنین درون تمرین های هاشور زدن حتما منبع نور را درون جهت های مختلف درون نظر گرفت. مسیر حرکت هاشور نیز مـهم است.

    تمرین ۲۰-۴:

    هاشور زدن استوانـه: به منظور هاشور زدن استوانـه خطوط هاشور حتما عمودی باشد، هر چه از طرفین استوانـه دور مـی شویم فاصله ی خطوط بیشتر مـی شود.

    تمرین ۲۰-:۵ (هاشور زدن کره)

    کره را از هر زاویـه ای کـه نگاه کنیم دایره است. درون نتیجه ابتدا یک دایره رسم مـی کنیم. هاشور زدن کره دارای سایـه و نیم سایـه است. ابتدا مسیر حرکت هاشور را مشخص کرده سپس سایـه و نیم سایـه را درون دو جهت متفاوت هاشور مـی زنیم.

    تمرین ۲۰-۶: (هاشور زدن مخروط)

    هاشور زدن مخروط دو مسیر دارد؛ یکی مسیر عمودی(شبیـه استوانـه) دیگری مسیر منحنی (شبیـه کره). تذکر: به منظور رسم مخروط ابتدا یک بیضی رسم کرده و یک خط عمود بر مرکز بیضی رسم مـی کنیم و از نوک خط عمود دو خط بـه طرفین بیضی رسم مـی کنیم.

    تمرین ۲۰-۷: (هاشور زدن گنبد)

    هاشور زدن گنبد یک مسیر دارد اما شکل مسیر ترکیبی از فرم مخروط و دایره است. خطوط هاشور همچون مخروط از نوک بالا بـه پائین هست (همچون مخروط) اما شکل خطوط منحنی است. درون واقع شکل خطوط هاشور گنبد شبیـه مسیر هاشور دایره و مخروط است.

    تمرین:۲۰-۸: (هاشور زدن مکعب)

    برای هاشور زدن مکعب جهت مایل خطوط هاشور مناسب است.در واقع حتما جهتی را انتخاب کنیم کـه طول خطوط هاشور کوتاه تر باشد. درون هاشور زدن مکعب ایزومتریک حتما هر سه وجه بـه شکلی متفاوت هاشور زده شود (جهت هاشور زدن تغییر کند) که تا تفاوت وجه ها مشخص شود. سعی شود درون هاشور زدن مکعب تراکم خطوط هاشور تغییر کند.

    آموزش مقدماتی اسکیس

    در رشته معماری ، بـه اصطلاح خط کشیدن اولین و مـهمترین الزام درون روند طراحی معماری است. درون حقیقت خط معمار، هویت و شخصیت معماری وی است.
    خط معماری دارای ارزش خاصی هست و قابل مقایسه با خط درون هنر های دیگر نیست و هرگز نباید این خط بـه سمت نقاشی و کاریکاتور و … جهت داد.
    تمرین خط در معماری ، هرگز بیـهوده و بی تاثیر نیست. درون حقیقت یک اثر مطلوب معماری زمانی خلق مـی شود کـه کیفیت ارائه جزئیـات معماری بـه طور کامل رعایت شده و این تنـها با صبوری معماری ظریف کار و نکته سنج حاصل مـی شود.

    درس اول اسکیس

    خط یک معمار

    در رشته معماری ، بـه اصطلاح خط کشیدن اولین و مـهمترین الزام درون روند طراحی معماری است. درون حقیقت خط یک معمار ، هویت و شخصیت معماری وی است.
    خط معماری دارای ارزش خاصی هست و قابل مقایسه با خط درون هنر های دیگر نیست و هرگز نباید این خط بـه سمت نقاشی و کاریکاتور و … جهت داد.
    تمرین خط درون معماری ، هرگز بیـهوده و بی تاثیر نیست. درون حقیقت یک اثر مطلوب معماری زمانی خلق مـی شود کـه کیفیت ارائه جزئیـات معماری بـه طور کامل رعایت شده و این تنـها با صبوری معماری ظریف کار و نکته سنج حاصل مـی شود.
    پس سعی کنید تمرین ها این فصل را بدون شکایت و به صورت کامل و همانطور کـه توضیح داده شده ، انجام دهید.

    به طور کلی به منظور تمرین خط ، نیـاز بـه روزی ۳ الی ۴ ساعت تمرین مستمر و تا حدود ۲۰ روز مـی باشد. بدون توقف حتی به منظور یک روز!

    نکته : به منظور تمرین های این درس نباید درون ترسیم هر کدام از آنـها درون یک شیت A3 دست را از کاغذ بلند کنید و در حقیقت دست شما حتما عادت کند کـه ۲ الی ۳ ساعت بـه طور مداوم کار کند. بدون انقطاع ! لطفا رعایت شود !

    با رعایت این نکته ، خودتون تاثیر این رو بعد از ۱۰ روز خواهید دید. با  آرل باشید تا اسکیس را مقدماتی یـاد بگیرید.

    مفصل

    همـین طور کـه دست انسان دارای مفصا درون کتف ، آرنج ، مچ و … هست و این مفصل ها بـه انعطاف پزیری بودن دست کمک مـی کنند ، خط معماری هم دارای مفصل است. این مفصل ها درون ابتدا و انتهای خط قرار دارند و همچنین هر کجا کـه دست بخواهد از روی کاغذ برداشته شود حتما مفصل ایجاد شود و دوباره خط از همان مفصل ادامـه داده شود.

    تعریف خط

    خط درون معماری بسیـار قدرتمند هست و یکبار ترسیم مـی شود و قابل پاک نیست . بـه همـین دلیل به منظور ترسیم خط معماری بهتر هست از خودنویس معمارانـه استفاده کرد کـه قابل پاک شدن نیست.

    ویژهای خط معماری

  • ابتدا و انتها دارد

  • چندین بار روی هم کشیده نمـی شود

  • لرزان هست و بـه اندازه یک مـیلیمتر تلورانس دارد

  • پاره خط نیست و همـیشـه خط کامل است

  • تفکر دارد

  • سرعت خط معماری (با تفکر) یک متر بر دقیقه هست زیرا فقط یکبار ترسیم مـی شود بعد نباید اشتباهی برود

  • تمرین اول درس یک

    این تمرین درون یک شیت A3 انجام مـی شود بـه صورتی کـه از لبه های شیت بـه فاصله ۳ الی ۵ مـیلی متر فاصله مـیگیرید و با خط لرزان درون طول A3 شروع بـه ترسیم مـی کنید و هنگامـی کـه به انتهای ورق رسیدید بدون برداشت دست ، دوباره با رعایت فاصله ، کل طول A3 را طی مـی کنید و تا پایین ورق این کار ادامـه پیدا مـی کند. بعد از اتمام طول A3 همـین کار را درون عرض شیت انجام مـی دهید.

    دقت کنید کـه در طول ترسیم سعی کنید بیش از ۳ بار دست از کاغذ بلند نکنید

    نمونـه انجام شده تمرین اول درون شیت A3

    شبکه ایی بـه ابعاد ۳ مـیلی متر درون کل سطح شیت و بدون برداشتن دست از روی شیت . این تمرین رو ادامـه دهید که تا زمانی کـه شیت شما مانند تصویر زیر شود.

    چند نکته کوچیک – درس اول :

    مـی تونین تمرین خط کشیدن سریع رو با یـه ماژیک و با سرعت روی کاغذ A3 یـا A2 تمرین کنید.

    • در ترسیم خطوط سعی کنید دست از آرنج حرکت کنـه نـه از مچ.

    • سرعت ترسیم خط درون طول هر پاره خط از ابتدا که تا انتها حتما یکسان باشد.

    • ضخامت خط از ابتدا که تا انتها حتما یکسان باشد.

    • اختلاف نقطه انتهایی خط ترسیمـی با خطی کـه از قبل مورد نظر بوده مـی تونـه درون خطوط طولانی که تا یک سانت هم برسد.

    • خمش درون خط که تا ۲مـیلیمتر ایرادی ندارد.

    • در خط کشیدن معماری امکان اصلاح خط به منظور یک بار ایرادی ندارد.

    • خطوط رو بـه صورت رها شده و بی حوصله ترسیم نکنید.

    • سعی کنین درون استفاده از ابزار دقت کنید. مثلا اگه با روان نویس کار مـی کنید مـی تونین درب روان نویس رو درون قسمت انتها قرار بدین که تا طول وسیـه بیشتر بشد.

    نکته:در تمرینی کـه داده شد کاغذ رو حرکت ندید. این جا فقط دست هست کـه حرکت مـی کنـه…

    توضیحات تکمـیلی :

    تعداد تمرین ها بـه خودتون بستگی داره. اینکه چقد بتونید وقت بذارید و…

    یـه موضوع دیگه راجع بـه کاغذ کار

    مـی تونید روی همـین کاغذهای سفید معمولی A3 تمرین ها رو انجام بدید. یـه سری کاغذ کاهی معمولی هم هست کـه ۴ برابر A3 یـه کم بزرگتر هست و معمولا درون بسته های ۳۰-۴۰ تایی مـی شـه از لوزام مـهندسی یـا شاید لوزام التحریر ها خرید. قیمتش نسبت بـه کاغذهای سفید A3 ارزونتره و برای تمرین های سریع بـه نظرم بد نباشـه. مـی تونید از این بسته ها بگیرید و هر کاغذش رو ۴ قسمت کنین و روش تمرین ها رو انجام بدین.

    امـیدوارم کـه دوستان تمرین قبلی رو بـه نحو احسن انجام داده باشند و با انرژی تمرین های بعدی رو انجام بدهند و پیگیر باشند

    تمرین دوم

    مانند تمرین اول با خط لرزان درون طول A3 شروع بـه ترسیم مـی کنید بـه صورتی کـه هرچه درون عرض ورق پایین تر مـی آیید ، فاصله بین خطوط بیشتر مـی شود. این فاصله از یک مـیلیمتر شروع مـی شود و در پایین ورق حداکثر بـه یک سانتیمتر مـی رسد و این تمرین تداعی کننده ی آب ، آسمان ، زمـین ، پله و نظیر اینـهاست.

    دقت کنید دست از روی کاغذ بر ندارید که تا به انتها .

    نمونـه ترسیم شده تمرین دوم

    تمرین سوم

    این تمرین برگ های سوزنی شکل هست که بـه صورت پیوسته و بدون برداشتن دست از روی کاغذ درون یک ورق A3 باید انجام بدهید. درون این تمرین فاصله هر کدام از برگه ها نباید با دیگری زیـاد شود یـا بـه صورت جدا جدا ترسیم شود . این روش باعث مـی شود برگها گسسته بـه نظر بیـایند.

    تمرین چهارم(درس یک)

    در این تمرین سعی کنید بدون برداشتن دست از روی کاغذ و با ترسیم خطوط موازی ، مربع های ۲ الی ۳ سانتیمتری ترسیم و در جهت های مختلف کنار هم بچینید و یک بافت حصیری ایجاد کنید. دقت داشته باشید کـه خطوط حتما پیوسته باشد.

    نمونـه انجام شده تمرین چهارم

    اگر درون هنگام ترسیم دست را از روی کاغذ زیـاد بردارید پیوستگی کار بـه هم مـی خورد و بافت خوبی رسم نمـی شود.

    تمرین پنجم

    برای ترسیم این برگها حتما دقت کرد کـه ریتمـیک نشوند و در کنار هم خوب چفت و بست شوند . همچنین بـه صورت جدا جدا ترسیم نشوند . با انجام این تمرین مـی توانید درون هر جهتی فضای سبز را بپوشانید.

    نمونـه انجام شده تمرین پنجم

    دقت کنید کـه با وجود وسعت ترسیم ، اما بـه هیچ وجه برگ ها ریتمـیک ترسیم نشده اند و به راحتی قابل تعریف و تشخیص هستند.

    تمرین ششم (درس یک)

    با خط لرزان مربع های ۳ الی ۵ سانتی متری ترسیم کرده ، کل صفحه ی A3 را بـه طور کامل با مربع ها پر مـی کنیم ، دقت کنید حداکثر فاصله ها بین مربع ها حتما ۱ سانتی متر باشد. توجه داشته باشید هر مربع حتما با خط لرزان بـه فاصله ۲ مـیلی متر کاملا پر شود و کماکان دست از کاغذ برداشته نشود .

    تمرین هفتم (درس یک)

    ورق A3 را بـه خط ها موازی با فاصله ی ۵ سانتی متری تقسیم کرده و با خط لرزان با زاویـه ۴۵ درجه نسبت بـه خط افق و با خط لرزان بدون برداشتن دست از کاغذ ، کل صحفه را ترسیم کنید. این تمرین بـه شما قدرت ترسیم خطوط موازی با زاویـه مشخص را مـی دهد. 

    تمرین هشتم (درس یک)

    ترسیم مربع های بـه اندازه ۱ سانتی متر درون ۱ سانتی متر درون کل صحفه A3 بدون برداشتن دست رسم کنید و هرگز نباید از خط کش استفاده کنید.

    تمرین نـهم (درس یک)

    ترسیم یـه مربع بـه اندازه ۳ سانتیمتر درون ۳ سانتیمتر و یـا ۵ سانتیمتر درون ۵ سانتیمتر و استفاده از خط لرزان به منظور ایجاد یک تونل با مقطع مربع و به وطول کل A3 . درون عرض A3 حتما بین ۵ که تا ۶ تونل از این مربع ها ترسیم شود. دقت کنید دست از روی کاغذ بر ندارید و اجازه بدهید دست بـه ترسیم این مربع ها عادت کند.

    تمرین دهم (درس یک)

    با خود نویس درون طول کاغذ شروع بـه ترسیم بافت چوب کرده ، طوری کـه کل A3 که تا انتها عرض آن با بافت چوب پر شود. این تمرین دست شما را به منظور ترسیم بافت درون مراحل بعدی آماده مـی کند و شما بـه ترسیم بافتی ظریف و قدرتمند عادت مـی کنید.

    تمرین یـازدهم (درس اول)

    در این تمرین حتما بافتی کـه انتزاعی از سنگ های منظم و برش خورده هست و درون کنار هم چیده شده اند ترسیم کنید. درون این بافت نباید هر سنگ جداگانـه ترسیم شود بلکه کل A3 حتما به صورت یک خط ترسیم شود.

    تمرین دوازدهم(درس یک)

    بافت مقابل سنگ های لاشـه را نشان مـی دهد کـه به صورت گرد و در ابعاد مختلف ترسیم شده اند دقت کنید کـه سنگ ها نباید خیلی از شکل طبیعی خارج شود.

    تمرین سیزدهم (درس اول)

    بافت سنگ لاشـه های گوشـه دار کـه در کنار هم دیگر قرار گرفته اند. مابین سنگ های درشت ، سنگ های ریز تر قرار مـی گیرند اما نـه بـه صورت توده ایی. از رسم سنگ های بی شکل پرهیز نمائید.




    [آموزش اسکیس - آسمونی - asemooni.com ماکت دست که مفصل هارا نشان دهد]

    نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 15 Jul 2018 13:30:00 +0000